måndag 16 september 2024

Blogg 16/9 2024.

 Words rättstavningsprogram har sina ljusa stunder. När jag skulle skriva ”min särbo” råkade det bli ”miserbo”. Det rättade programmet till ”miserabel”. Särbon är i och för sig sällan det, men ingen vet hur ofta han tycker att jag är miserabel. Telefonen är likadan med sitt gissande på vad jag kan tänkas vilja skriva. När jag skulle skriva lättflirtad föreslog den lättfotad. Det är väl ändå att överdriva en smula. När särbon skulle till Stockholm fick han ett meddelande från en bekant som skrev: ”När du kommer till Sverige…” Jag anar att hon menade Stockholm, även om vissa stockholmare verkar tro att det är samma sak. Olika program verkar dessutom inte vara riktigt överens om vilka ord som är rätt. När jag skrev åttioårsåldern hävdade min bloggklient att det skulle vara åttiårsåldern. När jag sedan lade in texten i Word sa den precis tvärtom. Var jag fick upp texten nedan minns jag inte ens, men jag tyckte den var lite kul. Skönt att veta att jag är jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar