tisdag 27 november 2018

Datorkrasch.

För mig är hela grejen med att vara ledig att man hinner med att göra lite extra. Helst sånt som är roligt då. Den här långhelgen har jag bland annat pyntat till advent och jul, men varken att tvätta fönster eller att stryka gardiner är speciellt kul. Sånt som roar mig mera hade jag precis hunnit fram till i morse, när datorn bestämde sig för att den ville ha min fulla uppmärksamhet. Programmen jag försökte använda stängde ner sig själva. Till slut hade jag bara en svart skärm, och då är det inte lätt att komma vidare. Jag startade datorn från Windowsskivan. Den hade ett alternativ för att laga, men felet var uppenbarligen för stort för att den skulle klara av det. Återstod att rensa och installera om alltihop. Medan jag körde Windows 98 fick jag formatera ganska ofta, men med XP, 8 och 10 har det flutit på bättre. Därför var det ett tag sedan, men mycket jobb är det innan allt ser ut som vanligt igen. Office och virusskydd var dom två som kändes viktigast, så dom installerade jag innan jag kröp i säng idag. Återstår hörlurar, skrivare, en extra webbläsare, startsidan och så vidare. Snabbåtkomsten är till exempel en helt suverän ruta, som jag använder hela tiden, men den är också rensad nu. Långt efter att jag har fixat allt brukar jag upptäcka sånt som jag har missat, när jag ska använda det. Det är väl bara att inse att den ende jag får ha en helnatt med numera är datorn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar