lördag 24 februari 2018

Lösviktsgodis.

Att veckohandla på fredagsmorgnarna har ökat på min allmänbildning lite. Då jobbar nämligen killen som har hand om lösviktsgodiset med att fylla på där. Jag har alltid undrat hur han bara kan fylla på nytt hela tiden, utan att det som finns kvar ligger i botten och blir gammalt. Ska jag fylla på någon av alla mina burkar med olika innehåll här hemma, så tömmer jag först ur det gamla innehållet. När burken är påfylld häller jag tillbaka det, så det hamnar överst. Jag insåg att han knappast kunde göra så med mängder av godisbyttor, men inte förrän nu har jag noterat hur det går till. Lådorna har en helt genialisk lösning, där man hela tiden fyller på bakifrån, och kunden tar godis framifrån. Jag hoppas och tror att den som uppfann den lösningen är rik idag. Självplocket kom inte förrän jag var vuxen. Det blir ju lätt lite skillnad på kvantiteter, när man öser sånt med skopa som man förr köpte i en liten tablettask.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar