måndag 19 februari 2018

T-Forden.

Jag ville ta ut mina sista semesterdagar innan semesterperioden är slut. Ett par måndagar att förlänga helgerna med tyckte jag kunde vara lämpligt. Vilka spelade mindre roll, så jag bad min gruppsamordnare kolla upp vilka som var möjliga. Jag fick fyra förslag, och valde två av dom. När hon sedan kom tillbaka med lappen hade hon ändrat det ena datumet, fast det var hennes val från början. Jag fick uppenbarligen välja vilka datum jag ville av fyra, bara jag valde dom två. Jag tyckte det påminde om T-Forden, som man kunde få i vilken färg man ville, bara det var svart. Fast den liknelsen föll platt till marken på grund av generationsklyftan på min avdelning. Jag försökte med tre av ungdomarna, men ingen av dom hade ens hört talas om T-Forden. Har dom ingen historieundervisning i skolan längre? Själv googlade jag mig till hur det här med färgen kom sig. Modellen var den första som från och med 1914 producerades enligt löpandebandprincipen. I och med att löpande bandet infördes lackerades bilen med en svart asfaltlack som var snabbtorkande. Först 1924 när cellulosalacken gjorde sitt genombrott kom en grå version som följdes av andra kulörer.
Nämnde jag förresten att den första av mina lediga måndagar infaller i natt?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar