torsdag 22 februari 2018

Telefonminne.

Vill man jobba så lite som möjligt får man tänka efter en gång extra vad man vill lägga pengar på. Det gäller väl dom flesta att man inte kan köpa precis allt man vill ha. Min pensionärstelefon duger till exempel gott åt mig. Det största problemet har varit dom gånger jag hittar en app jag vill ha. Den kan inte installera fler, eftersom minnet redan är fullt. Det har nämligen visat sig vara extremt litet på min telefon. Tillverkaren tyckte väl inte att vi gamlingar behövde så många appar. Jag köpte ett minneskort och flyttade över dom appar som gick att flytta dit. Problemet med Android är bara att varje gång apparna uppdateras så hoppar dom tillbaka till internminnet. Jag har googlat mig halvt tokig efter en lösning på problemet. Den app som eventuellt skulle fixa det behövde man roota systemet för att vara hjälpt av. Min rådgivare avrådde starkt från det, så jag fortsatte googla. Till slut hittade jag ett tips som var så enkelt att tanken inte ens hade slagit mig. Apparna till Facebook, Youtube och Messenger tog massor av plats. Dom sällsynta gånger jag behöver nå dom från telefonen kan jag lika gärna gå in på sidorna via nätet. Plötsligt har jag betydligt mer plats i minnet än innan. Korten jag tar har jag lyckats få att sparas på minneskortet. Dom är jag å andra sidan bättre än dom flesta på att ladda ner till datorn efterhand. Jag har aldrig förstått mig på dom som riskerar att bli av med alla kort på sina barn, om dom får telefonen stulen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar