tisdag 20 februari 2018

Multiöppnare.

Öppnaren på bilden fick jag i present av bror och svägerska för ett bra tag sedan. Möjligen hade jag redan börjat smutta på vinet innan dom kom eller också tänkte jag ändå bara inte så långt just då. Den hamnade i alla fall i en kökslåda, och sedan blev det aldrig av att kolla upp vad den kunde göra. Det visade sig vara det mesta. Nötknäpparen ligger alltid nära till hands i en av dom översta lådorna i köket. Utan den kan jag varken öppna saftflaskor eller mjölkförpackningar med skruvkork. Det är ett av momenten som den här öppnaren klarar. Man kan dessutom öppna flaskor med kapsyl, dra upp ringarna på öl- och konservburkar och lossa på vacuumet på glasburkar med lock med den. Ett enda verktyg på knappt en och en halv decimeter ersätter alltså nötknäppare, kapsylöppnare, matkniv och skruvmejsel för mig. Snacka om multiverktyg! Kniven måste jag annars ha för att ens våga försöka öppna ölburkar. Jag har läst någonstans att man kan skära av senan i fingret om man har otur. Mejseln sticker jag in under locket på glasburkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar