tisdag 6 februari 2018

Varma kläder.

Vintern kommer stötvis i år, och igår stötte den till rejält. Enligt någon annans inlägg på Facebook kom det tre decimeter snö i helgen, och igår kväll var det dessutom tio grader kallt. Jag satt här och frös in i märgen, fast jag hade raggsockor och tre lager tröjor på mig. Att klä av sig för att gå ut i kylan kändes inte aktuellt. Collegetröjan jag brukar ha under täckjackan är inte speciellt varm, och sommarbyxorna jag använder på jobbet är gjorda för just sommartemperaturer. Jag har en hel overall, men till den måste jag ha mössa, och det gillar jag inte. Jag föredrar att dra luvan på jackan över huvudet. Däremot såg jag framför mig ett par termobyxor och tröjan på bilden. Den senare stickade jag själv för många år sedan. Den är både tjock, lång och varm. När det var dags att gå till jobbet visade det sig att det hade varit en bra idé att leta fram dom där kläderna istället för att bara visualisera dom. Dom fanns nämligen inte alls där jag hade hoppats. Eftersom jag ständigt lider av platsbrist i lägenheten, var dom uppburna till vindsförrådet. Oklart om det berodde på att dom senaste vintrarna har varit milda, eller att jag hellre har frusit än att bylta på mig. Enda chansen att hinna hämta ner dom i det läget var att sedan cykla till jobbet, så det gjorde jag. Det slog mig inte förrän en kollega nämnde det att låset på cykeln kunde frysa under natten, men som väl var gick den att låsa upp när jag skulle hem i morse. Nu har jag plockat fram både låsspray och broddar. Sprayen eftersom jag behöver cykeln på torsdag kväll, och broddarna ifall det blir en promenad till jobbet ikväll. Det är skottat från snö, men vägbanorna ser ut som dom vi åkte skridsko på när jag var barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar