lördag 3 februari 2018

Tredje februari.

Den tredje februari 1971 gjorde jag mitt troll färdigt i slöjden. Jag har en vag aning om att jag tillverkade ett, men som med så mycket annat har jag ingen aning om vart det tog vägen. Fem år senare gick jag på högstadiet, och vi hade skrivning i engelska denna dag. Vår ämneslärare, tillika klassföreståndare, var skitsur enligt mina anteckningar. Jag antar att hon inte minns varför, om jag skulle fråga henne såhär fyrtiotvå år senare. Annars har jag sett att hon finns på Facebook. Jag tänkte mig att hon borde vara väldigt gammal nu, men insåg att hon inte fyller mer än sjuttio i år. Det innebär att hon bara var året äldre än killen jag umgicks med större delen av min högstadietid. Mobiltelefon hade jag förmodligen haft betydligt mer nytta av på åttiotalet än vad jag har nu, men då hade dom knappt ens hunnit bli bärbara. Den tredje februari 1984 var en typisk kväll, när någon hade försökt få tag i mig utan att lyckas. Jag satt hemma hos mina föräldrar och åt, fikade och umgicks med dom, min bror och hans fru. Jag var hemma och i säng vid tio, men vid tre på natten ringde han som inte hade fått tag i mig tidigare och väckte mig. För exakt tjugosju år sedan hade jag paret på bilden här på besök. Dom bodde i Oskarshamn, och vi träffades genom vårt gemensamma intresse för dans. När jag började jobba där uppe fick jag bo hemma hos dom tills jag fick en egen lägenhet, så jag slapp pendla från Kalmar. Vi hälsade på hos varandra några gånger efter att jag hade flyttat till Nybro, men dom sista åren dom levde var julkorten den enda kontakten vi hade. För några år sedan gick dom bort med bara något halvårs mellanrum.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar