lördag 10 februari 2018

Tionde februari.

På sjuttiotalet gick jag i skolan. Den tionde februari 1971 började jag göra en brevkniv i slöjden. Det var tydligen inget stort projekt, för enligt dagboken blev den nästan klar. Jag minns den som så mycket annat inte alls. Nu har jag sedan många år en brevkniv i rostfritt stål och bara lite trä vid handtaget. I åttan hade vi skrivning i kemi detta datum och i nian i tyska. Där hade vi en vikarie, eftersom vår ordinarie tyskalärare satt i riksdagen och var borta mycket från skolan. I början av åttiotalet umgicks jag mycket med min äldste bror. Den tionde februari 1981 satt min andra bror med sambo och jag hemma hos honom och spelade kort och fikade. Då hade min äldste bror och jag varit på Öland på fredagen, på bio på lördagen och han hade varit hos mig söndag och måndag. Det här var en tisdag, och kvällen efter var vi uppe hos vår andra bror. Vi bodde i Kalmar allihop på den tiden. Den tionde februari 1988 var jag uppe på Kalmarhem tillsammans med en tidigare arbetskamrat. Det var dom jag hyrde min sista (senaste?) lägenhet i Kalmar av. Jag hade börjat jobba i Oskarshamn, och tack vare att han tog över min lägenhet i Kalmar slapp jag tre månaders uppsägningstid på den. 1989 hade jag förberett mig för att resa ner till mina föräldrar, som var på Kanarieöarna, eftersom min mamma hade hamnat på sjukhus. Den tionde fick jag ett telefonsamtal om att hon hade gått bort, så pappa reste hem istället. 1990 åkte jag med min brors familj ner till Skåne, och hälsade på mormor och hennes man, som bodde i Åhus. Bilden föreställer brorsonen på vägen dit. Eller möjligen på hemvägen, eftersom det ser skumt ut utanför bilen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar