måndag 29 oktober 2018

ABGK brann.

Att mina kollegor hann börja jobba över huvud taget igår kväll berodde enbart på att dom var på ABGK ett par timmar tidigare för lite övertid. Bara några minuter efter att dom hade börjat exploderade tre spånfilter. Sånt där sprids snabbt genom fläktsystemet, så dom hade först blivit evakuerade till ett konferensrum och senare hemskickade. Dom meddelade på Facebook att alla var oskadda, och det var skönt att höra. Jag har alltid tänkt mig att hela fabriken kan blåsas ur vid en rejäl smäll. Jobb hade brandmännen hur som helst haft till tre i natt med alla glödbränder som uppstod. Om jag förstod saken rätt kommer inte produktionen igång igen förrän på onsdag. Man hade fått välja mellan att ta ledigt eller att gå där och städa. Jag låg tydligen steget före när jag bokade in min semester.
Idag var jag på lasarettet på förmiddagen och lämnade tillbaka den förhatliga andningsmasken. Nu inväntar jag remiss för att få en bettskena istället. Jag har aldrig gillat tanken på att ha någonting i munnen när jag sover, men förhoppningsvis går det bättre än att ha någonting över både näsa och mun. Att inte andas alls stora delar av sovtiden verkar onödigt spännande. Den lilla snö som kom igår kväll hade försvunnit tills jag skulle iväg, men det blåste svinkallt. När jag väntade på bussen hem igen konstaterade jag att det är tufft att vara rökare. Jag frös i varmaste vinterjackan, men i rökrutan satt en man i bara sjukhusets kortärmade skjorta.


2 kommentarer: