tisdag 30 oktober 2018

Trettionde oktober.

Den trettionde oktober 1979 var jag på bio och såg en actionthriller som hette ”The warriors”. Jag minns den inte, och när jag googlar på den låter det inte alls som min typ av film med gängslagsmål och annat. Å andra sidan kan sällskapet ha varit viktigare än själv filmen, eftersom jag var ute med två killar. Nu är det trettio år sedan jag var på bio senast, men som jag minns det fungerar action eller rentav skräck bäst i manligt sällskap. Då får man en anledning att hålla hårt i dom, medan många män mest tycker att romantiska filmer är pinsamma. Sex år senare hade jag ingen tv själv, så jag var uppe hos mina föräldrar i mammas lägenhet och såg ”Lösa förbindelser”. Den serien trodde jag verkligen att jag kom ihåg, men när jag googlar känns den inte bekant alls. Alla gamla serier finns ju att köpa i dvd-boxar numera, så jag kanske skulle se om den. Om inte annat brukar det vara fascinerande att se hur unga alla kända skådespelare var för trettio år sedan. En snabb koll ger vid handen att jag inte behöver gå längre än till SVT:s öppna arkiv. Där finns trettio avsnitt av den serien.
Det bifogade fotot är från oktober 1984. Det är taget på Nordchoklad, innan hårnäten kom, och det räckte att ha mössa. Jag avskydde att stiga upp tidigt redan då, så när det dök upp ett tillfälligt nattskift nappade jag direkt. Min närmaste chef försökte avstyra det, men jag i det närmaste la mig på golvet och sparkade och skrek tills jag fick min vilja igenom. Det slår mig att jag var exakt lika gammal då som många av ungdomarna jag jobbar tillsammans med är nu.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar