torsdag 25 oktober 2018

Månen.

Månen fascinerar väl dom flesta. Vissa mer än andra. Jag läste nyligen om en rik kille som ville åka upp och se den på nära håll. Personligen tycker jag nog den är vackrast på avstånd. Jag är lika snabb att ta fram kameran som alla andra när jag ser den. Tyvärr har jag med åren blivit tvungen att inse att man behöver lite proffsigare optik än dan jag har, för att få till en vettig bild på månen. Med lite tur kan det bli som kortet här nedan, men oftast blir det ingenting vettigt alls. Tillräckligt intresserad för att köpa en finare kamera är jag inte. Alla andra lägger upp gott om bilder på månen, så jag får se den ändå. Och så i verkligheten då. Det absolut vackraste jag minns från min barndom är när det bildades mångata utanför kusten. Nu har jag bott inne i skogen i närmare trettio år, så jag har inte upplevt det fenomenet på ett tag. Fast nu slår det mig att det kanske kan bli samma effekt i en insjö. Jag får cykla ner till Linnéasjön nästa gång det är fullmåne, och kolla om det blir någon mångata där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar