lördag 6 oktober 2018

Mördare.

Jag har läst och hört mycket om mordet på Göran Lundblad i Förlösa för sex år sedan. Fast det skedde i närområdet visste jag varken vem han eller någon av dom inblandade var. Det var åtminstone vad jag trodde, tills jag såg den senaste dokumentären om fallet. Nu när domarna har fallit nämns alla vid namn, och jag förstod plötsligt att jag visste vem mördarens pappa var. Vi kände varandra när jag var ung, och jag har till och med gossens födelseannons inklistrad i mitt urklippsalbum. Hela händelsen kom så mycket närmare. Alla som döms för grova brott har naturligtvis föräldrar, men jag har aldrig riktigt tänkt mig in i hur det kan kännas för dom tidigare. Det jag har lärt mig av gossens historia är att kärlek är livsfarligt. Jag kan känna att han aldrig hade blivit mördare, om han inte hade blivit kär i Görans dotter. Under ett par års tid såg han sedan ut att ha klarat sig undan rättvisan. Om jag förstod programmet jag såg rätt, berodde det sedan på att han blev förälskad i Therese Tang, att han berättade för henne var Göran låg begravd. Att både Martin och Sara hävdar att dom är oskyldiga är förstås tragiskt, även om jag misstänker att många brottslingar håller samma linje. Är det sant så sitter dels dom som är oskyldiga i fängelse, och dels går en mördare fri. I alla händelser är dom dömda i allmänhetens ögon, så både deras och respektive familjers liv är förstörda. Visst hade det varit skönt att vara ekonomiskt oberoende, men jag behöver i alla fall inte vara rädd att bli mördad för mina pengar. Kärlek och pengar verkar både vara det som gör livet värt att leva, och det som kan ta slut på allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar