måndag 21 januari 2019

Förvirringen är total.

Jag har sett att Office har en molntjänst som heter Onedrive, och tänkt att det kanske vore ett enklare sätt att säkerhetskopiera det man har skrivit. Annars gör jag det på en extern hårddisk. Den har jag inlåst i ett brandsäkert skåp i förhoppningen att den ska överleva en eventuell eldsvåda. Ett moln på Internet torde vara lika säkert, om inte säkrare, och det fanns bara en knapptryckning bort. Tyvärr fick jag det inte att fungera riktigt som det var tänkt. Texter och ändringar försvann i alla fall. Jag insåg att det måste vara jag som gjorde något fel, men jag fattade inte vad. Inte förrän jag tog fram den där löstagbara hårddisken för att säkerhetskopiera på den. Det var lite stökigt medan min dator var iväg på lagning. I något läge hade jag lyckats få till dubbla uppsättningar av samma dokument. Hur jag lyckades med bedriften att inte öppna samma varje gång övergår mitt förstånd. Men när jag öppnade fel dokument var det förstås inte så konstigt att mina ändringar inte fanns kvar. Det tog några vändor innan jag fick ordning på alltihop igen. Sedan dess har jag inte vågat mig på det där molnet, fast jag antar att det var den mänskliga faktorn som ställde till all oreda. Jag kanske sätter mig in i det lite bättre någon gång, men tills vidare kör jag med mitt löstagbara minne.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar