tisdag 22 januari 2019

Tjugoandra januari.

Jag kan i alla fall inte skylla min totala avsaknad av husliga skills på skolan, även om jag bara gick där i nio år. Den tjugoandra januari 1976 gick jag i åttan, och då tvättade vi för hand i hemkunskapen. Jag tvättade min randiga slipover. Det har på sin höjd hänt en handfull gånger sedan dess att jag har tvättat någonting för hand. Klarar ett plagg inte maskintvätt, så åker det ut efter att jag har chansat på att slänga det i maskinen. Efter förra julen sköljde jag upp min broderade julduk för hand, men i år åkte den med gardinerna i tvättmaskinen. Visserligen bara på trettio grader och utan centrifugering, men ändå.
Idag är det exakt trettio år sedan jag träffade min mamma för sista gången. Hon skulle ha fyllt 86 år imorgon. 1989 bodde jag i Oskarshamn, så hennes sista födelsedag var jag i Kalmar och firade dagen innan, som var en söndag. Någon vecka senare åkte hon och pappa på solsemester, och från den kom hon hem i en kista. Kortet nedan är det sista jag har på henne. Det är taget året innan, när deras solresa gick till Jardin del Sol. Brorsonen föddes på sin farmors sista födelsedag, så sedan dess är det honom vi har firat då. Oftast har vi tagit det i samband med närmaste helg, och då har det ibland blivit den tjugoandra. För sju år sedan till exempel. Då hyrde han ett hus söder om Kalmar. Jag tog bussen till Kalmar, och åkte med bror och svägerska därifrån. Vintern slog till just den dagen, och när vi skulle hem igen var det full snöstorm.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar