onsdag 30 januari 2019

Trettionde januari.

Det sägs att närminnet är det som sviker först, men när jag skummar på den trettionde januari i dagboken hittar jag mängder av händelser från länge sedan som jag inte minns alls. 1982 besökte jag mina föräldrar på Öland på dagen och en väninna på kvällen. Just dom två uppgifterna betvivlar jag inte alls, men det står att jag virkade på baskern. Jag hade annars kunnat svära på att jag aldrig har virkat någon basker, mycket mindre använt en. Men virkat en finns det skriftligt på att jag har gjort, och man får väl anta att den var till mig själv. Två år senare bowlade jag tillsammans med Marie. Problemet är att jag inte minns någon Marie från den tiden, och absolut inte kan komma på vem det kan ha varit. Det är ju ett hyfsat vanligt namn också. Jag har känt ett antal Marie i mitt liv. Flickan på kortet nedan minns jag däremot mycket väl. Ni får ursäkta att hon blundar, men jag hittade inget bättre foto just nu. Däremot har jag inget som helst minne av att hon bodde hos mig en hel helg i slutet av januari 1986. Jag hade bil på den tiden, så jag hämtade henne vid tåget på torsdagskvällen och skjutsade tillbaka henne till stationen på söndagen. Det finns förstås även händelser jag minns från den trettionde januari. Som när jag sov över hos kompisen 1971, när jag var i Runsten på dans anordnad av Centerns ungdomsförbund 1976 och när jag hälsade på brorsan på lasarettet 1981. Han hade opererats, och eftersom han pluggade hade han fått en isolersal att sköta studierna i.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar