måndag 8 maj 2017

Åttonde maj.

1975 inföll Kristi himmelsfärdsdag redan den åttonde maj, så jag sov till halv elva på förmiddagen, fast det var torsdag. På eftermiddagen var jag i Stenåsa och såg SSG (Stenåsa Sandby Gårdby) spöa Borgholm i fotboll med 2-1. På kvällen blev det gudstjänst i min hemkyrka ledd av min konfirmationspräst. Det är hon på kortet, och det är taget det året. Hon levde bara drygt tjugo år till efter det, och blev inte ens så gammal som jag är nu. Året därpå hade dekadensen redan satt in. Då hade jag, min kusin och min pojkvän lejt chaufför. Vi skulle till Stenåsa då också, men då var det CUF (Centerns Ungdomsförbund) som anordnade dans. Innan vi åkte dit satt vi på en krog i Färjestaden och drack lite. Intressant med tanke på att varken kusinen eller jag var mer än femton. På åttiotalet var jag riktigt social. Då umgicks jag nog med fler människor varje vecka än jag gör på ett helt år numera. Den åttonde maj 1980 var mina båda bröder och den enes fru hemma hos mig och fikade. 1981 var en kompis hos mig och tonade håret (sitt eget som jag minns det) på dagen. På kvällen var brorsan och jag på Sandra och dansade. 1982 besökte jag mina föräldrar på Öland på dagen och var på dans på Stallet i Vassmolösa på kvällen. Jag körde ensam till båda ställena. På den tiden hade jag bil, och kunde ta mig dit jag ville lite smidigare än nu. Ekonomin var å andra sidan därefter. Resten av åttiotalet umgicks jag med släktingar eller vänner den åttonde maj.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar