tisdag 23 maj 2017

Tjugotredje maj.

Kortet nedan är taget för exakt 41 år sedan, så småflickorna i sandlådan bör vara en bra bit över fyrtio idag. Min äldste bror och hans sambo bodde i Hovmantorp, och jag var där med mina föräldrar och hälsade på. Vi tittade på huset som det unga paret skulle flytta till. Så hälsade vi på hos brorsans svärmor och hans båda svägerskor en i taget. Den ena hade just flyttat till en ny lägenhet, och den andra bodde i villan som hade sandlåda på tomten. Flickorna är dottern i huset, hennes kusin och en grannflicka. I huset fanns också en son, som vi fick veta firade sin första födelsedag just denna dag. Han fyller alltså 42 idag. Problemet med att söka gamla bekanta på Internet brukar vara att flickorna har gift sig och bytt efternamn. Med dom här syskonen var det tvärtom. Killen hade gift sig till ett tjusigare namn, och jag hittade honom bara tack vare att jag visste att han var född just idag. Hans syster hette fortfarande likadant, som när hon tre år gammal kom springande mot mig nere vid hamnen i Bläsinge och ropade "Eva! Jag älskar dig!" Dom hade stuga där.

Övertid är tydligen ingenting specifikt för min nuvarande arbetsplats. Det verkar ha förekommit lika frekvent på alla industrier jag har jobbat på. Den tjugotredje maj 1984 arbetade jag till åtta på kvällen på Nordchoklad i Kalmar. Samma datum fem år senare jobbade jag från sju på morgonen till sju på kvällen på OP-kuvert i Oskarshamn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar