söndag 7 maj 2017

Sällskapsspel.

Nya sällskapsspel har i modern tid nästan alltid betytt frågespel. Jag ville ha någon annan typ av spel, så förra helgen gjorde jag en mer rejäl genomsökning av utbudet hos nätbutiken Spelexperten. Ett spel som baseras på Rummy, ett påminner om Tetris och i det tredje drar man kort och försöker göra rader på spelplanen. Alla tre sakerna är sånt jag gillar, men sedan hittade jag mer exakt det jag sökte. Två olika spel där man snurrar fram nummer och drar kort för att bestämma vad som ska hända. Det ena handlar om livet i stort, och i det andra leker man tågrånare. Min tanke var att välja bort ett par av spelen innan jag beställde, men så tyckte jag det var synd, när jag äntligen hade hittat vad jag sökte. Det fick bli fem nya spel på en gång. Nu gäller det bara att någon mer gillar samma, så jag får spela dom någon gång. Ett resespel jag har sedan tidigare innehåller en del frågor på olika länders flaggor. Det tycker brorsonen om, eftersom han kan i stort sett varenda flagga i hela världen. Jag, som möjligen ser skillnad på Sveriges och Japans flaggor, är inte lika road. Spelexperten hade ett spel med enbart flaggor, men det köpte jag av förklarliga skäl inte. Rummyspelet borde faktiskt min äldste bror kunna offra sig och spela, när han kommer ner till midsommar. Det är nämligen hans dotter som har lärt mig spela Rummy en gång i tiden. Att spelplanen till tågrånarspelet var ett tredimensionellt tåg hade jag fattat. Vad jag inte anade var att det kom i delar utstansade i kartongark, så man fick bygga ihop det själv. Jag är inte speciellt händig och jäkligt darrhänt, men till slut fick jag ihop ett lok och sex vagnar. Resultatet syns på nedersta bilden. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar