tisdag 2 maj 2017

Uttryck.

Människors olika uttryck överlever dom själva åtminstone hos mig. Jag tänker ofta "Det är ändå nåje, som farmor skulle ha sagt". Hennes sons "Gör du som du tycker" har min bror tagit efter. Jag hör min pappa varje gång han säger så. Hans fru säger "Hur eller hur" när jag skulle säga "Hur som helst". Det kan vara något småländskt, för en kille jag kände i Oskarshamn sa likadant. Det verkar också vara smålänningarna som säger "först å sta" istället för "först och främst" och dom som gärna avslutar meningar med orden "så det är". Man frågar sig vad folk styr med istället för vad dom sysslar med. Ibland säger jag till och med alltis istället för alltid, som den härmapa jag är. När det kör ihop sig brukar jag tänka att "Det är inte lätt att vara liten och sova trångt i stor säng". Det var en ungdomsförälskelse som brukade säga så. Ett annat uttryck från min ungdom var att man hade "gäckat", om man hade uteblivit från någonting. För vår del gällde det danskvällarna på Sandra i Kalmar, där vi oftast höll till både onsdagar och lördagar på den tiden. Alkoholförtäring kallades att snapsa, och då blev man sne eller bladig.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar