torsdag 4 maj 2017

Pengar.

Redan för flera veckor sedan var jag på väg att kolla upp vilka pengar som blir ogiltiga sista juni, och vad jag kunde tänkas ha i min ägo av dom. Hur det var bestämde jag mig för att jag kunde ha några femkronor kvar som minne, och struntade i alltihop. Som väl var kom Nybro marknad emellan. Den går av stapeln imorgon, och jag hade i vanlig ordning inte tänkt på att ta ut kontanter att spendera där. När jag kollade plånboken, som jag aldrig använder numera, låg det en femhundralapp där, som slutar gälla som betalningsmedel om några veckor. Jag använder mobilfodralet istället, eftersom det har plats för mina betalkort också. För säkerhets skull ligger där ett par hundra i kontanter också. Tidigare var det en tvåhundralapp, men den använde jag en gång när jag inte lyckades få till rätt kod till kortet jag skulle betala med. Nu låg där två hundralappar av den gamla sorten. När jag ändå var igång tog jag tag i det där med mynten också. Tack vare det hittade jag en gammal hundring som låg i portmonnän i jobbväskan. Till slut tömde jag till och med spargrisen. Där fanns åttio enkronor. Plånboken gick inte att stänga med dom i myntfacket, så jag fick låna jobbportmonnän. Så sur jag hade blivit om jag hade insett att jag hade en hel tusenlapp i för gamla pengar när det var för sent. Jag har inte använt kontanter på så många år att jag blev osäker på hur det var med femtioöringarna. Dom försvann tydligen redan för sju år sedan, så dom fick ligga kvar och skramla i spargrisen tillsammans med tioöringar, tjugofemöringar och några utländska mynt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar