fredag 26 maj 2017

Dagens cykeltur.

Idag räddade mitt kontrolltvång mig från ett sammanbrott. Jag hade lastat cykeln full med återvinningsskräp och packväskor, när jag fick för mig att dubbelkolla så att telefonen var med. Det var den inte, och i samma fodral har jag mina betalkort. Kan någon föreställa sig hur arg och trött jag hade blivit, om jag hade cyklat till Kvantum, och upptäckt att jag inte hade något att betala med? På torget är det "Smaka på världen" ikväll. Jag har aldrig varit där, men jag har hört talas om hur mycket folk det brukar vara, och att man får köa för att få smaka. Det är inte riktigt min grej, så jag cyklade runt stadskärnan. Någon kallade mig folkskygg, och med tanke på mina medtrafikanter är det lätt att bli det. Två gånger höll jag på att bli överkörd av bilister som hellre chansade än väntade en stund extra för säkerhets skull. Inte konstigt att det smäller med jämna mellanrum ute vid glasporten, där farten är betydligt högre. En cyklist mötte jag på fel sida av vägen. Skrämmande många verkar tro att vi har vänstertrafik i Sverige. Som jag minns det var jag inte speciellt gammal när vi lade om till högertrafik, så dom som är yngre än jag kan knappast minnas något annat. Tur att brorsonen har lämnat ett gäng öl i mitt kylskåp, så jag har något att lugna nerverna med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar