tisdag 30 maj 2017

Trettionde maj.

Vad jag minns har jag åkt båt till Borgholm tre gånger i hela mitt liv. När barnen var små tog jag och min bror med familj färjan över en gång. Jag minns inte ens säkert varifrån den gick nu, och orkar inte googla. På åttiotalet seglade jag med en av männen i mitt liv och hans släktingar upp, och firade midsommar i gästhamnen. På kortet nedan är jag tjugo, och befinner mig på en stor, lyxig motorbåt. Borgholms slottsruin syns i bakgrunden. Min kompis kände killen som hade båten. Vi var fem personer som åkte upp till Borgholm och käkade lunch på Strand hotell. Att det var en solig och varm dag, fast det bara var i slutet på maj, syns väl nästan på klädseln. Det blåste inte ens kallt ute på sjön. Året därpå var jag också uppe i Borgholm den trettionde maj med ett par andra kompisar. Då åkte vi bil upp, men vi fikade med bekanta ombord på deras segelbåt. Dom sista åren min pappa levde blev det en del besök i Borgholm. När mamma hade gått bort umgicks han med en kvinna som bodde där. Dom sista åren bodde han själv på sjukhemmet i Borgholm efter en stroke. Sedan han gick bort för tio år sedan tror jag knappt att jag har varit där över huvud taget. Den trettionde maj 1984 var den yngre av mina bröder och jag i Växjö, och hälsade på vår storebror som bodde där då. Dit tar det knappt en timme med tåg, men jag har inte besökt den staden mer än en handfull gånger på 56 år.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar