lördag 22 juli 2017

Återställning.

Prylar som har en hårddisk mår oftast bra av en rejäl återställning någon gång ibland. Så även min inspelningsbara dvd-spelare. Steget innan är att bara dra ur sladden en stund. En gång hade jag den inlämnad för reparation. Väl inne på verkstaden gick den som en klocka, eftersom sladden hade varit urdragen tillräckligt länge på vägen dit. Det var tur för mig, för just såna maskiner tillverkas inte längre, så jag får inte tag i någon ny. Återställt den till fabriksinställningarna hade jag inte gjort på ett par år nu, så det kändes som hög tid när den började småstrula. Det är inte riktigt läge under vinterhalvåret, när jag spelar in sånt jag vill se i betydligt högre takt än vad jag hinner titta på. I juli finns det nästan ingenting att se på tv enligt mig, samtidigt som jag har semester, och hinner sitta där en stund varje kväll. Nu var det alltså dags att passa på. Jag hade varit förutseende och antecknat var inställningarna jag ville ha fanns och vilka dom var. Däremot hade jag helt glömt vad som hände när jag köpte ny tv ifjol. Man var tvungen att ändra utgång i spelaren för att se den på skärmen, och så länge man inte såg den där såg man inte att ändra några inställningar. Det positiva var att jag mindes det här så fort jag såg felmeddelandet. Jag kom dessutom ihåg att jag hade fått flytta en sladd för att få bild så jag kunde byta utgång. Däremot hade jag ingen aning om vilken kabel och vart den skulle. Jag hittade lösningen till slut, men det blev som med det mesta jag ger mig på, att återställningen tog betydligt längre tid i anspråk än planerat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar