onsdag 26 juli 2017

Tjugosjätte juli.

Som barn och ung vuxen handlade mina somrar mycket om vatten. När jag var liten tillbringade jag större del av tiden under än över vattenytan. Jag kunde inte fatta hur dom vuxna, som bara gick i och doppade sig, överlevde. Nu är det tjugofem år eller så sedan jag badade ute över huvud taget. Ibland var jag med ute på pappas fiskebåt och när jag blev äldre övergick jag från att bada till att sola. Man får väl vara glad att man inte drunknade. Vi ungar cyklade till stranden utan vuxet sällskap, och något överdrivet användande av flytväst på båten minns jag inte heller. Att jag solade mig till lättare brännskador senare i livet har jag däremot fått betala med operationer av basalcellscancer i ansiktet. Just den tjugosjätte juli 1975 var jag med på sjuturen pappa körde med sin fiskebåt. Det var fisketurer som han annonserade genom att sätta upp lappar som den på bilden på olika campingplatser. Ingen sommarsemester där, som alla förstår. Ingen semester alls som yrkesfiskare, antar jag, men från mitten av sjuttiotalet åkte faktiskt mina föräldrar utomlands ett par veckor varje vinter. Annars bestämde nog mest väderleken när pappa kunde vara ledig. Medan jag fortfarande var ute och dansade var jag både på Lundegård på Öland och på Stallet i Vassmolösa den tjugosjätte juli. 1986 var jag på "Kalmar dansar och ler", och så sent som 1995 var jag med grannkillen och hans kompis på puben här i Nybro. Det är väl ungefär tjugo år sedan jag lade ner mitt sociala liv.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar