söndag 16 juli 2017

Sextonde juli.

Den sextonde juli 1976 hade jag och dåvarande pojkvännen just kommit tillbaka till fastlandet efter en liten semestertripp till Gotland. Vi hade lånat husvagn av hans syster i Oskarshamn. Efter att ha lämnat tillbaka den fortsatte vi till Gränna, där vi tittade på polkagristillverkning och köpte polkagrisar. Vi hade tänkt tälta där, men körde hem till Öland istället, och kom hem sent på kvällen.
Under 80- och början av 90-talet var det Skåne som gällde i mitten av juli. Jag har besökt Kiviks marknad massor av gånger, men nu är det mer än tjugo år sedan sist. Så bodde mormor och hennes man i Åhus, så det var läge att hälsa på dom samtidigt. Kortet är taget hemma hos dom 1987. Det är från vänster min morbror, hans sambo och min mamma. Inte förrän mamma dog ett och ett halvt år senare insåg jag att det här var det sista kortet jag hade på henne. Jag har hittat några nyare i ett av hennes semesteralbum senare. Hon och jag var på Kiviks marknad sista sommaren hon levde också. Då åkte vi buss över dagen. På åttiotalet, när jag hade bil, hände det annars att jag besökte till exempel Ullared, Malmö, Halmstad och till och med Göteborg på vägen till Kivik. Numera lämnar min ekonomi större utrymme för sånt, men nu har jag ingen lust längre. Andra reser för att koppla av (antar jag), medan jag tycker det är jobbigt att resa, och hellre stannar hemma i lugn och ro.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar