torsdag 27 juli 2017

Vas.

Jag har alltid gillat Anders Lindbloms handmålade glas, som säljs i Nybro glasbruks shop, men inte lyckats klura ut vad jag behövde eller åtminstone hade plats för i glasväg här hemma. Under årets semesterbesök i nämnda shop kom jag att tänka på det här med vaser. Jag får visserligen inte blommor så ofta, men dom gånger min bror och hans fru är här har dom alltid en bukett med sig. Jag har då en tulpanvas, som är riktigt vid, och en rak vas som är ganska smal. Ett mellanting vore inte fel. Fördelarna med vasen jag hittade var att priset var nersatt och att jag tyckte den var otroligt snygg. Det som fick mig att tveka var först och främst att den var fyrkantig och dessutom avlång. I min värld har vaser alltid varit runda, och sånt är inte lätt att ändra på i min ålder. Det andra var det urtjusiga mönstret. Jag funderade på om det skulle bli lite mycket med blommor också ovanpå det. Så vände jag på den, och insåg att det var mindre färgglatt på andra sidan. Skulle man känna så är det alltså bara att vända på den. Problemet med att handla ensam är att man inte har någon att fråga om råd. Jag fick ta till tjejen som jobbade i butiken. Hon viftade i och för sig bort mina farhågor, men hon var så ung att det inte skulle förvåna mig om jag kunde ha varit mormor till henne. Nåja, det är väl aldrig fel att påverkas av dom yngre, och jag älskar verkligen min nya vas. Bilden är ett montage, där man ser motivet på dom båda större sidorna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar