lördag 29 juli 2017

Trafik.

När jag är ute och promenerar i Nybro nu på sommaren kan jag nästan sakna tiden då jag flyttade hit för tjugosju år sedan. Då satt det en skylt i rondellen vid infarten där det stod "Siste man släcker lyset". Den var visserligen mest på skämt, men ett uns av sanning låg det i skämtet. Hälften av butikerna och restaurangerna hade semesterstängt, och stadens invånare flydde antingen ut till kusten eller till sina tidigare hemländer. Nu är det sån trafik i den här lilla stan att det är rena turen att jag inte har blivit överkörd ännu. Jag, som alltid har trott att alla utom jag ligger på stranden på sommaren, har insett att förvånansvärt många sitter i sina bilar istället. Värst är det på Storgatan, som snillena har gjort om till gångfartsområde. Halva körbanan parkerar folk sina bilar på, och på den andra halvan blir det trångt. Speciellt som vi som cyklar får göra det åt båda hållen. Jag ser det närmast som en livsuppgift att vara i vägen för bilisterna, så dom inte ska se det som alltför bekvämt att få köra bil på Storgatan. Promenerar eller cyklar jag åt andra hållet hemifrån kommer jag närmare naturen. När jag flyttade hit var jag på sin höjd rädd att möta ett rådjur eller en lösspringande hund där. Förra sommaren blev en kvinna som var nästan lika gammal som jag våldtagen av tre män när hon var ute och plockade svamp ett par mil härifrån. Det är svårt att veta om man ska vara mest rädd för tät trafik eller bristen på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar