söndag 2 september 2018

Andra september.

Kortet på mig är inte av så bra kvalitet, men det innefattar hela känslan av hur vi for runt med våra cyklar när jag växte upp. Jag har antecknat att det är taget på sommaren. Man får väl anta att det inte var några tropiska nätter det året, eftersom jag har tumvantar på mig. Kortet är från 1974, men den andre september året innan var min kusin och jag nere i byn och for. Vi var jämngamla och bodde knappt en kilometer från varandra. Mina kärlekar när jag var tolv var damer i den ålder jag själv är nu. Senare den här dagen lyckades jag snacka mig in hos en av mina favoriter. Gården där hon bodde med sin man hade jag aldrig besökt tidigare.
I modern tid handlar dagboksinläggen från den andra september mest om jobbet. 2005 var jag på upplärning på vår nya automatsträng på slitytan på Kährs. Man skickar brädbitarna genom en kamera istället för att slita ut människokroppar vid ett löpande band. Inkörningstiden för den där strängen var lång. En period vill jag minnas att den stod stilla helt och hållet. Att byta material, så att kameran läste rätt, tog ett par timmar då i början. Under en period var kamerasortering till alla längder vi kör inlagt i budgeten. Just då fick trestaven en nergång, så den som kallas ATB är fortfarande nyast. Nio år senare jobbade jag med att tillverka stommar. Den här natten följde plast från ett fanérpaket med in i limvalsarna och fastnade där. Efter det hade vi först elfel och sedan ett trasigt kullager.


2 kommentarer: