söndag 31 mars 2019

Presentkort.

Jag är extremt förtjust i att stoppa saker och ting i plastpåsar. Framför allt pålägg och annan mat, men även annat smått och gott som behöver hållas samlat och/eller skyddas mot omgivningen. ICA har bland sina egna varor en rulle med treliters fryspåsar, som brukar vara idealiska för ändamålet. Därför blev jag lite snopen när dom plötsligt var för små. Det stod vilka mått det skulle vara på påsarna utanpå förpackningen, och när jag mätte var dom här mycket mindre. Jag kände att en reklamation vore på sin plats. Det borde ju vara bra för ICA att få koll på att dom sålde fel plastpåsar, eller åtminstone i fel förpackning. Att dom hade en webbsida med en blankett att bara fylla i tydde på att dom ville veta. Att den var extremt krånglig att fylla i tydde på motsatsen. Det var uppgifter som var obligatoriska för att man ens skulle få skicka formuläret. Streckkod kunde jag läsa mig till på förpackningen och priset hittade jag i webbshoppen. Däremot tvivlar jag på att det ens fanns bäste-före-datum på dom. Var man skulle hitta tillverknings- eller batchkod hade jag ingen aning om. Det var också exakt vad jag skrev i dom rutorna, eftersom man var tvungen att skriva någonting. Efter några dagar kom plastkortet på bilden som tack för hjälpen och ersättning för den felaktiga varan. Jag tycker det ser onödigt dyrt ut för att vara ett engångskort, även om jag förstår vitsen med att kunna ladda det med valfritt belopp. På mitt fanns det dubbelt så mycket som jag hade betalat för mina oväntat små plastpåsar. Det är inget annat fel på dom än storleken, och den har man ju hört inte ska ha någon betydelse. Att lösa in presentkortet var för övrigt inte heller så enkelt som jag hade hoppats och trott. Man kunde inte använda det som en vanlig kupong, utan det fungerade som ett betalkort. Eftersom jag alltid handlar för mer än tjugofem spänn blev jag tvungen att använda två olika kort, och det kunde man inte göra i självscanningen. För att det skulle bli rätt i den manuella kassan hade jag behövt veta exakt hur mycket pengar jag hade på presentkortet, och det hade jag inte memorerat. Varför göra det enkelt när man kan krångla till det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar