måndag 4 mars 2019

Tips som gör tillvaron enklare.

Det finns så mycket praktiska saker som underlättar vardagen, om man bara får höra talas om dom. Vem som berättade för mig om skavsårsplåstret Compeed minns jag inte ens, men jag skickar en tacksamhetens tanke till vederbörande varje gång jag har skavsår. Jag har grymt känsliga fötter, och med ett vanligt plåster på skavsåret kan jag knappast använda skor över huvud taget innan det har läkt. Hur jag hörde talas om Showerpower minns jag däremot exakt, fast det är väldigt många år sedan. Flickan som nämnde det gjorde det nämligen inte för att tipsa mig. Tvärtom fnös hon åt reklamen som sa att man aldrig behövde städa duschen mera. Det är möjligt att den rengöring medlet utför inte duger åt pedanter. För mig, som är helt värdelös på att städa, räcker det långt. Det senaste jag hittade var Klorin i sprayflaska. Det har alltid känts jobbigt att ha med att göra, men att spraya på och skölja av går lätt. Det luktar förstås lika illa som i den vanliga flaskan, men det får man leva med. Något som däremot doftar extremt gott är diskmaskinsrengöringsmedel, som jag fick tips om av en arbetskamrat. Jag avskyr när det luktar avlopp eller sopor i köket, och diskmaskinen är bra på att ge ifrån sig dålig lukt. Efter att ha kört den där tabletten doftar det rosor i hela köket. Det gäller förstås att komma ihåg vad man har lärt sig. Nyårsafton stod jag och skar isbergssallad, tomat och gurka medan tankarna vandrade. Jag kom ihåg att jag hade läst att just dom tre komponenterna utgjorde världens simplaste sallad. I samma veva fick jag lära mig att det fanns färdigskuren sallad på påse att köpa. Det var så dags att komma på det då. Nu dröjer det förmodligen så länge innan jag bjuder någon på middag härnäst, att jag hinner glömma det igen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar