onsdag 5 juni 2019

Dans.

Jag brukar hävda att det jag har sparat allra mest pengar på är att jag inte har haft någon bil dom senaste trettio åren. Varken fasta avgifter eller drivmedel är ju gratis direkt. Jag hade dessutom alltid gamla bilar, där någonting gick sönder så fort man hade några hundra över. Att jag slutade gå ut och dansa för mer än tjugo år sedan har inte heller varit negativt för ekonomin. Jag noterade i en annons i veckan att det kostar 180 spänn att bara gå in på Stallet i Vassmolösa numera. Det skulle bli mer än nio tusen på ett år, om man gick ut en gång i veckan. På den tiden det begav sig var jag snarare på dans två kvällar. En snabb och optimistisk uträkning ger vid handen att jag har sparat runt 400.000 på att sluta dansa. Då har jag ändå inte räknat med resorna. Vi har visserligen Kristallen här i Nybro, men där är bara annat än PRO-dans någon gång i månaden. Det är alltså Pensionärernas riksorganisation, och där hävdade en dam jag träffade på stan att jag fortfarande var för ung för att gå med. I bästa fall ligger dansställena i Kalmar, dit det går buss, men framför allt nu på sommaren är det på såna småorter som Vassmolösa det anordnas dans. Medan jag hade bil körde jag åtta mil till Åseda och sju till Oskarshamn för att dansa. Som längst körde jag till Göteborg och Halmstad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar