lördag 22 juni 2019

Midsommarfirande.

Midsommarafton firades enligt tradition hos vår gemensamma bror och hans fru. Från deras hem har ännu ingen gått hungrig, och det blev en väl genomäten dag den här gången också. Sill och potatis kallas väl lunchen i folkmun. Eftersom jag varken uppskattar det ena eller det andra var jag glad att det dessutom fanns Västerbottenpaj, prinskorv, köttbullar och annat smått och gott. På kvällen blev det grillat med en massa goda tillbehör. Till kaffet gjorde värdinnan en skapelse i flera lager, som jag skulle kalla tårta, om vi inte hade fått varsin. Det kanske går som bakelse då. Det var maräng, lemoncurd, grädde, jordgubbar, choklad och florsocker. Det var fantastiskt gott och lade sig som bomull runt midjan. Midsommarafton gör jag min årliga insats när det gäller bilkörning hem från kalaset. Under eftermiddagen blev de dessutom en träningsrunda neråt kusten och upp till Mönsterås. Vi varken dansade runt midsommarstången eller spelade kubb, men det sistnämnda hade vi full överblick när grannarna gjorde. Framför allt hörde vi att dom hade roligt. En av dagens stora händelser var när det tvååriga barnbarnet hörde av sig per videolänk från Jönköping. Det visade sig att hon kände igen både sin mammas faster och farbror.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar