måndag 24 juni 2019

Tjugofjärde juni.

Idag fyller en av mina klasskamrater 58. När vi var barn hade vi alltid kalas, men hennes tioårsdag missade jag. Då var jag på väg till Stockholm för första gången i mitt liv. En grannfru hade bjudit med mig för att hälsa på hennes barn och barnbarn. Vi åkte buss upp, och enligt dagboken blev jag inte åksjuk en enda gång. Social var jag redan då, och på bussen träffade jag en flicka som hette Karin. Vi blev hämtade med bil inne i Stockholm. Därifrån tog det ytterligare tjugo minuter att ta sig till Ekerö, där familjen bodde. Dom gånger jag har besökt staden senare i livet går att räkna på ena handens fingrar.
Fyra år senare var det konfirmationsläsning den här dagen. Min konfirmationspräst fyllde också år den tjugofjärde juni, och det här var hennes trettioårsdag. Hon blev inte mer än 51, så hon har varit borta i många år. Jag sov på en luftmadrass på natten det året också, fast den gången låg jag i ett tält nere vid hamnen i Bläsinge på Öland. Det var bara några kilometer hemifrån, men kompisen och jag tyckte det var kul.
1982 gjorde jag också en väldigt speciell resa den här dagen. Jag var med på en segelbåt upp till Borgholm, och jag tror att det fortfarande är enda gången i mitt liv som jag har seglat. Vi låg i gästhamnen över midsommar. Där var så fullt av båtar att dom låg i dubbla rader.
1994 var det midsommarafton den tjugofjärde juni. Jag var med brorsans familj på Qvarnaslät här i Nybro. Det är en hembygdsgård där det är midsommarfirande varje år. Svägerskans moster var med och hjälpte till där, och efteråt fikade vi hemma hos henne och hennes man. Kortet på mig är taget på deras uteplats.

2 kommentarer: