måndag 13 april 2020

BankID.

Av någon outgrundlig anledning har mitt mobila bank-id haft en tendens att ge upp andan i förtid, så jag har fått skaffa ett nytt. Ett tag hade jag så många olika inne på Internetbanken, att jag blev tvungen att ta bort det äldsta för att kunna starta upp ett nytt. Det senaste verkar i alla fall ha fungerat tiden ut. På sistone har jag nämligen fått upp varningar varje gång jag har använt det. Det skulle snart gå ut, så jag uppmanades att skaffa ett nytt. Det gällde i flera veckor till så jag tyckte inte att det var någon brådska. Till slut tröttnade jag på varningstexten, och bestämde mig för att förnya det redan nu i alla fall. Jag hade i (minst) två års tid sett den lilla rutan med QR-kod, men aldrig funderat närmare på vad det var eller fyllde för funktion. När man skaffade nytt ID visade det sig att man skulle trycka på den, och sedan rikta kameran mot koden på datorskärmen. Snabbt som ögat gick det. Jag hann knappt hålla fram telefonen innan dom klickade med varandra. Jag försökte googla mig till om man kunde använda det kommandot i något annat sammanhang, men om jag fattade rätt var det i så fall utöver det vanliga lösenordet. Jag, som har svårt för att skriva på den lilla telefonen,  tycker det skulle vara smidigt att bara kunna scanna så istället. För att slippa pilla med den oftare än nödvändigt har jag ett vanligt bank-ID i datorn, som jag använder i första hand. Det mobila tar jag bara till när jag är absolut tvungen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar