söndag 12 april 2020

Tolfte april.

Som tonåring på östra Öland på sjuttiotalet hade jag uppenbarligen inte speciellt höga krav på nöjen. Den tolfte april 1975 hade hembygdsföreningen årsmöte i bygdegården i Norra Möckleby. Jag var fjorton år gammal, och hade skitkul enligt dagboksanteckningen. Fyra systrar som var lite yngre än jag sjöng, en äldre man höll föredrag, det serverades kaffe och förrättades lottdragning. Den stora begivenheten verkar ändå ha varit att alltihop avslutades med dans, för det har jag skrivit med stora bokstäver. Jag fick skjuts hem med ett äldre par, och vi var kvar till sist. Jag kom hem klockan ett på natten.

Fjorton år senare bodde jag i Oskarshamn, och en väninna där permanentade mitt hår den här kvällen. Det kan mycket väl ha varit en av dom sista gångerna jag gjorde det över huvud taget. Jag höll på med det i många år för att torka ut mitt feta hår. När jag flyttade till Nybro för trettio år sedan blev jag uppmärksammad på att jag inte alls hade fett hår längre. Istället fick jag mjäll av permanenten, så jag slutade med krullfrisyren. På det bifogade kortet är jag tjugotvå. Då var det fortfarande smålockigt som gällde.

Det är garanterat trettio år sedan det röktes i den här lägenheten senast. Den tolfte april 1990 hade jag gäster här. Eftersom det är några år sedan är den enda detalj jag minns från besöket hur mycket rök det luktade efteråt. Efter renoveringen ett par år senare införde jag definitivt rökförbud. Numera är det väl ganska ovanligt att folk röker inomhus, men min far gjorde det till exempel alltid. Han rökte till och med i sovrummet.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar