fredag 17 april 2020

Presskonferens.

Skulle man läsa, se och lyssna på all information om pandemin i dessa tider, skulle man förmodligen varken hinna äta eller sova. Idag såg jag det ändå som ett tecken, när jag kom in på Barometerns webbplats, och såg att dom skulle direktsända en presskonferens om Coronaläget i länet. Det skulle ske klockan elva, och det var exakt vid den tiden jag upptäckte det. Att vara smittskyddsläkare känns inte som drömyrket just nu. Att sitta och svara på frågor om varför världen inte är perfekt, skulle göra mig oerhört irriterad. Som väl är verkar Lisa Labbé Sandelin inte vara lika lättprovocerad som jag. Hon har väl annars varken någon förmåga att spå i framtiden, eller någon förklaring till varför vissa människor ignorerar smittrisken och lever precis som vanligt. Jag var till och med överens med vår statsminister för ovanlighetens skull, när han häromdagen kritiserade fotbollsserier som startade upp trots avrådan. Jag läste att covid-19 är tio gånger så dödligt som svininfluensan, och mot den massvaccinerade man ju utan att ens ha hunnit testa vaccinet ordentligt. Många unga fick livet förstört av det istället. En annan källa hävdade att överviktiga var överrepresenterade i statistiken den här gången. I en kommentar undrade någon om det kunde hänga ihop med att dom medicinerades med statiner sedan tidigare. Övervikten kanske fortfarande är en riskfaktor för mig, men några statiner har jag åtminstone inte tagit.

2 kommentarer: