onsdag 15 april 2020

Per.

Per bodde i trapphuset bredvid mitt, när jag flyttade till Nybro för trettio år sedan. Han jobbade också på Kährs, och under nittiotalet träffades vi även privat några gånger. Jag lånade hans bil, eftersom jag inte hade någon egen, och en gång hjälpte han mig att bära ner en dörr från vindsförrådet. Jag var nattmänniska på den tiden, och det hände att några polare dök in mitt i natten medförande öl och annat gott. Kortet nedan är kanske inte så bra, men det är det enda jag har på Per. Han och vår gemensamma arbetskamrat till höger var här mellan tio och tre en fredagsnatt i augusti 1995. Under tjugohundratalet pluggade Per i fem år på sjöfartshögskolan. När han var färdigutbildad fick han jobb på ett kraftverk i Karlshamn, och flyttade till Blekinge. Jag pratade med honom sista gången för tolv år sedan, när han höll på att röja ur sitt garage. Min tidsuppfattning om sånt jag inte har antecknat är mera vag, men det kan säkert vara ett par år sedan hans kusin berättade att han hade fått cancer. Den senaste veckan har jag inte kunnat se dödsannonserna på morgontidningens webbsida. När dom dök upp igen idag var Pers namn det första jag såg. Han skulle ha fyllt 54 i juli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar