torsdag 16 april 2020

Träning.

Om det är vettigt att träna på gym eller inte i dessa virustider kan säkert diskuteras. Jag läste i min skvallertidning att Jan Guillou gör det varje dag. Då är han ändå 76 år gammal, och ska tillhöra en riskgrupp. Han hade dessutom nyligen skjutsat hem sin hustru till Stockholm i bil, eftersom hon hade blivit sjuk. Personligen har jag alltid tyckt att det där med gym är överreklamerat. Mina egna erfarenheter inskränker sig till några få besök på Kährsgymmet för mer än tjugo år sedan. Det var gratis, men jag var ändå inte där vid mer än en handfull tillfällen. Nu kan man faktiskt också få se folk som tränar utan att betala dyra gymkort. Under en av våra promenader passerade jag och särbon en villa där ett träningspass pågick i trädgården. Det var musik och det lyftes och hoppades. Frisk luft fick dom på köpet. I vanliga fall cyklar dom flesta inte ens till gymmet, utan tar bilen. Jag tyckte att en cykeltur kunde vara bra uppvärmning, men fick veta av en träningsnörd att jag hade fel. Sånt hade man inte tid med. Tränar på gym gör man tydligen inte för att hålla sig i form, utan enbart för att forma kroppen och göra den snygg. Var och en väljer självklart vad man vill lägga sina pengar på och hur mycket folk man vågar omge sig med. Hade jag fortfarande jobbat hade jag förstås inte haft något annat val än att vara nära potentiella smittbärare. Som det är nu har jag knappast varit inne någon annanstans än på Kvantum sedan Coronan kom till Sverige.

2 kommentarer:

  1. Utmärkt bloggtext som alltid :-) Instämmer till 100%! Tycker Sven Christer.

    SvaraRadera