fredag 10 april 2020

Statiner.

När jag diskuterade den eventuella faran med att ta statiner mot högt kolesterol med min husläkare, kallade han motståndarna för ”dom som tror att jorden är platt”. Jag påpekade att ingen hittills har lyckats överbevisa mig om motsatsen. Hur som helst lät jag honom skriva ut medicin, men så fort jag skrev om det fick jag en kommentar på min blogg, som gick ut på att jag var galen om jag tog den. Jag fortsatte då googla, och hittade mängder av negativa effekter av statiner. Min husläkare hamnade i minoritet, eftersom han var den ende som hade sagt någonting gott om dom. När jag läste om ökad risk för diabetes och ALS beslöt jag mig för att jag helt enkelt inte vågar ta dom. Det är två sjukdomar som skrämmer mig betydligt mer än hjärtinfarkt. På bipacksedeln till medicinförpackningen läste jag dessutom att man kunde få bestående leverskador. Ska jag sabba levern, vill jag åtminstone ha nöjet att supa sönder den. Med tanke på att Corona drog igång strax efteråt, är jag väldigt nöjd med mitt beslut att inte medicinera. Nu läser jag att kolesterolet har en viktig betydelse för immunförsvaret. Det spelar också en stor roll för lungornas funktion, så att lungblåsorna kan fungera optimalt. Det lär man väl behöva när Covid-19 slår till.

3 kommentarer:

  1. Ännu ett klokt och excellent blogginlägg av dig Eva!! Instämmer helt i ditt beslut :-) Tycker Sven Christer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du och jag mot världen (eller åtminstone mot delar av läkarkåren).

      Radera
    2. Absolut :-) Vi kämpar på!!! Sven Christer.

      Radera