onsdag 8 april 2020

Samma problem.

Att skvallertidningar säljer lösnummer med överdrivna rubriker var knappast någon nyhet. När det stod om Kikki Danielsson: ”Kikkis panik: ”Vaknade fick ingen luft!” anande jag vad det rörde sig om, eftersom jag kände igen masken hon hade på bilden. Jag provade själv en likadan för ett par år sedan, så jag bifogar ett kort på mig istället. Kikki lider alltså av sömnapné precis som jag, fast med den där masken ser det ut som någonting mycket värre. Jag klarade av att andas in men inte ut igen med den där masken, så jag gav upp försöket efter ett par nätter. Kikki hade tydligen fått det att fungera bättre, men till slut rivit av sig masken i panik en natt, när hon tyckte att hon höll på att kvävas. Sedan dess hade hon varit utan i tio år. Nu hade hennes läkare sagt till henne att hon var tvungen, men den här gången gav hon också upp efter två nätter. Enligt tidningen hoppas hon få hjälp av lungkliniken att ställa in maskinen så den fungerar. Jag hade turen att få en snarkskena istället. Den är knappast bekväm och tänderna sitter inte kvar där dom satt från början. Ändå är det en milsvid skillnad att försöka sova med munnen full, mot att ha all den där utrustningen runt huvudet och ansiktet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar