måndag 6 april 2020

Skadad.

Söndagen började bra. Jag kom upp i tid (för en gångs skull), och drog igång diskmaskinen direkt, för att den skulle sluta väsnas innan särbon dök upp. Istället för att slutföra sitt uppdrag började maskinen låta konstigt, och en varningslampa blinkade. Jag beslöt mig för att diska alltihop för hand istället. Tyvärr såg jag inte att ett glas hade gått sönder, förrän jag körde ner handen i det och skar mig i fingret. Jag tänkte först diska klart innan jag plåstrade om det, men i det varma vattnet slutade det inte blöda. Att försöka få salva på såret visade sig också vara en dålig idé så länge det blödde. När jag fick på ett plåster satt det inte fast i allt kladd, så jag virade ett häftplåster ovanpå. När det kom blod vid sidan om mitt bandage fick jag ta till ännu ett plåster, så fingret blev väl inlindat. Kortet nedan tog särbon mest för att han tyckte det var lite udda att äta jordgubbssylt till blodpudding, men mitt bandagerade finger syns vid sidan om flaskan. Jag inser i efterhand att det kunde ha gått betydligt värre. Blod är alltid skrämmande, men jag verkar inte ha skurit mig speciellt djupt. Jag antar att jag kunde ha skurit av både senor och annat. Man tar ju i ganska rejält när man kör ner handen och disktrasan i ett glas som ska diskas. Även den relativt lindriga skadan hade känts betydligt värre om jag hade jobbat. Arbetar man med händerna kommer man emot med fingrarna överallt hela tiden. Man märker det inte så länge man är oskadd, men minsta sår blir rejält ömt.
 

2 kommentarer:

  1. "Små sår och fattiga vänner ska man inte förakta" säger det gamla talesättet! Så inte för att jag är fattig, men jag önskar dig snar bättring i ditt finger vännen min :-) Kram från Sven Christer.

    SvaraRadera