onsdag 22 april 2020

Vattenavstängning.

Mitt under pandemin, när vi uppmanas att tvätta händerna ofta under rinnande vatten, valde Nybro Energi att stänga av vattnet och spola ledningarna igår. För mig innebar det att jag duschade före sänggåendet för första gången på mer än ett år. Mitt i natten har jag nog inte duschat sedan jag kom hem efter kvällsskift senast, och det är flera år sedan. Jag satte lappar på toaletten och vid alla vattenkranar, eftersom jag vet hur lätt jag har för att glömma mig. Om jag hade råkat sätta på en vattenkran hade jag väl snabbt upptäckt mitt misstag, men att spola i toaletten när vattnet var avstängt hade väl inte varit så lyckat. Eftersom jag gärna tar det säkra före det osäkra spolade jag upp vatten i alla byttor jag hittade och blandade saft i flera flaskor. Tio timmar skulle det vara avstängt, men när det kom till kritan påverkade det inte mig mer än hälften så länge. Jag steg inte upp i ottan, och lunch blev jag bjuden på hos särbon. För ovanlighetens skull var det en nackdel att vi bor så nära varandra, eftersom vattnet stängdes av i båda våra hem samma dag. När vi kom hem från eftermiddagspromenaden, var det bara någon timme kvar tills vattnet skulle släppas på igen. Mannen i mitt liv pysslade med att öppna kranarna i rätt ordning, och spola tills vattnet blev klart. Jag hörde bara hur det spottade och fräste från köket och badrummet. 

2 kommentarer:

  1. Man märker hur beroende man är av vattnet och hur svårt det var att låta bli att spola här och där! Men med påminnelse från dig så gick allt bra, och jag rörde inga kranar förrän efter kl. 18:00! Dessutom hade du ju fyllt upp saft så vi kunde släcka törsten,i begränsad mängd med tanke på toan. Som dock "spolades" med hink! :-) Sven Christer.

    SvaraRadera