lördag 11 april 2020

Dessa moderniteter.

Jag är uppenbarligen extremt dålig på att utforska olika kommandon på datorer och smartfåne. I vardagsrummet har jag en laptop, som jag spelar musik från. Jag använder Itunes, och har i flera års tid pillat med musplattan för att hitta kommandot som kör igång och blandar musiken. Detta fortgick tills jag av en händelse råkade komma åt mellanslagstangenten. Det visade sig att den utförde exakt det kommandot betydligt enklare och snabbare. I telefonen upptäckte jag av en händelse att man kan ringa upp en person genom att dra över namnet. Det har hänt flera gånger att jag har ringt av misstag, när jag har försökt torka bort något skräp från skärmen. När det är meningen att ringa är det ett väldigt smidigt kommando. Ändå fortsatte jag långt efter att jag hade upptäckt det att slå 222 på knappsatsen till telefonsvararen, för att lyssna av meddelanden. Det dröjde länge innan jag kom på den sluga idén att dra över meddelandet om att någon hade ringt. Det fungerade att ringa upp svararen också på det viset. Kameran är annars det som vållar mig störst problem i telefonen, eftersom jag är så skakis. Det tragiska är att jag till slut fattade hur jag skulle hålla den, genom att se hur särbon gjorde. Han som inte ens har någon sån telefon själv. Korten på honom nedan visar tydligt på skillnaden när jag höll den som jag brukade och på hans sätt.

3 kommentarer:

  1. "Man lär så länge man lever", heter det ju! Dina bilder du tar med din kompaktkamera på oss bägge, sk selfies blir utmärkta och de flesta andra motiv lyckas du också utmärkt med :-)Jag missar skärpan i mina bilder ibland också. Jag är ju ingen proffsfotograf utan en amatördito! Tycker Sven Christer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huvudsaken att selfisarna på oss tillsammans blir bra.

      Radera
    2. Absolut min åsikt också :-) Sven Christer.

      Radera