söndag 5 april 2020

Okontrollerat.

Språkkontrollen i ordbehandlingsprogrammet Word arbetar stundtals både när och som den vill. Jag kan skriva ett blogginlägg utan att den protesterar. När jag har lagt upp det både på hemsidan och bloggen, flyttar jag inlägget till ett annat dokument i datorn. Då händer det att saken kommer i ett annat läge. Plötsligt markerar programmet att jag har glömt ett ”att” eller ”på”, och jag får gå tillbaka till båda webbsidorna för att rätta till felet. Själv kan jag missa sånt fast jag läser texten flera gånger, så det vore önskvärt att Word endera sa till direkt alternativt inte alls. Jag dubbelkollar och läser igenom även när jag skickar sms med telefonen. Häromdagen såg jag ändå inte förrän jag hade tryckt iväg mitt meddelande att det hade kommit med en extra emoji av misstag. Efter två hjärtan hade det halkat in en mycket förvånad min. Jag var på väg att skriva en extra rad till särbon för att förklara min miss, när det slog mig hur praktiskt det var att det hade gått iväg till just honom. Han har nämligen ingen smartfåne, så emojisarna jag skickar till honom ser han bara som fyrkanter. Han trodde förhoppningsvis att han fick ett extra hjärta i det meddelandet.
 

2 kommentarer:

  1. Huvudsaken är att jag förstår att du menar hjärtan och det vet jag:-) Och att jag vunnit ditt hjärta och du mitt känns ju härligt :-) Hjärtliga kramar till dig från Sven Christer.

    SvaraRadera