lördag 15 augusti 2020

Cykeltur.

Att behålla barnasinnet är ett bra tips för att stå ut med att åldras. Själv är jag otroligt lättroad. Igår kom jag ut med mina soppåsar, medan sopbilen var på plats. Killen som höll på att tömma bad mig slänga mina påsar direkt i intaget på bilen. Så himla mycket roligare jag tyckte det var att kasta dom där än i någon av tunnorna! Gårdagens cykeltur gick någon kilometer på en landsväg, och sånt är alltid lika spännande. Den större bil som var närmast att knuffa ner mig i diket hade en övningskörningsskylt baktill. Jag utgår från att en bilskollärare hade uppmanat sin elev att hålla ut när hen passerade en cyklist. Privat övningskörning är inte alltid av godo. Jag överlevde landsvägskörningen den här gången också. I gengäld höll jag på att cykla ihjäl mig när jag tog av in på en skogsväg. Just den avfarten lutar ganska brant nerför. Uppenbarligen har jag bromsat mig nerför den försiktigare vid tidigare tillfällen, än vad jag gjorde nu. Cykeln slirade, hoppade och for i lösgruset, så det var ett rent under att jag lyckades undgå att störta. På hemvägen cyklade en ung man ut från en sidoväg lite längre fram. Jag antog att han tänkte svänga över till höger sida, men när jag plingade på honom höll han istället ännu längre till vänster. Nativiteten verkar hur som helst vara god i vår lilla stad. Han hade ett mycket litet barn bakom sig, och under resten av hemfärden mötte jag två unga kvinnor med barnvagnar.

2 kommentarer:

  1. Det gäller att vara försiktig i lösgruset, för det kan nästan liknas vid att åka på is! Så att man inte störtar och kan "ligga löst till", och göra sig illa! Men det gick ju bra för dig, och det var ju huvudsaken:-) Kram från Sven Christer!!

    SvaraRadera