torsdag 20 augusti 2020

Platser.

Eftersom min far var yrkesfiskare är jag i det närmaste uppvuxen vid hamnen i Bläsinge. Badplatsen ligger dessutom bara ett par hundra meter därifrån. Till den cyklade jag flera gånger om dagen sommartid, när jag blev stor nog. Åt andra hållet låg Sälgrundet. Det var som en liten ö, men när vattnet var lågt kunde man gå ut dit. Häromdagen dök mannen i mitt liv upp med en papperskarta över Öland. Där stod namnet Själgrundet. Jag visste inte ens att det var ett officiellt namn, utan hade mest tänkt mig att vi kallade det så. Att jag hade missförstått namnet helt och hållet i alla år kom som en total överraskning. Jag var nästan säker på att jag hade sett sälar där ute, men enligt min äldste bror försvann dom på sextiotalet. Möjligen är dom vanligare igen nu för tiden. När jag tittade närmare på Eniros karta på nätet, visade det sig att det stod Själgrundet där också. Det känns ännu märkligare att jag inte har noterat det där under dom tjugo år som jag har haft dator. Här i Nybro har jag hört talas om Mariegrop, utan att bry mig om att ta reda på var det ligger. Nyligen cyklade jag en liten aning annorlunda än vad jag brukar på en av mina rundor. Därför råkade jag se att gatan jag i vanliga fall kommer upp på heter Mariegropsgatan. Man får väl tro att det parkliknande området jag brukar följa cykelvägen över är just den omtalade Mariegrop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar