fredag 28 augusti 2020

Under min diskbänk.

Från och till luktar det illa i mitt kök. Om det är sopor eller avlopp ska jag låta vara osagt, men rosor doftar det inte. Jag brukar bära ut soppåsarna, spola med hett vatten i diskhoarna och köra en rengöringstablett i diskmaskinen. Hjälper inte det, så anser jag att jag åtminstone har gjort vad jag kan. Ett alternativ vore förstås att ringa in vaktmästeriet, men känner dom killarna ingen dålig lukt är den åtgärden inte till mycket nytta. Jag brukar hävda att det förmodligen ligger en död råtta under diskbänken. En bit in i det skåpet sitter det en skiva, som är ett par decimeter hög. Vad som kan tänkas finnas bakom den är inte helt lätt att ta reda på. Skivan går att plocka bort, men det är snudd på omöjligt att få den på plats igen efteråt. Alternativet är att sticka ner handen bakom den, utan att se vad som finns där, och det har jag på tok för livlig fantasi för att ge mig på. Nu är min särbo en handlingens man. Eftersom jag inte ville röra skivan, kröp han istället in med huvudet före så långt han tog sig i sopskåpet. Längst där inne hittade han tre Treorör, en tonfiskburk, ett antal burkar och tuber av plast och diverse annat skräp. Ingen död råtta dock. Städat fick jag i alla fall. Byttorna till sopsorteringen står i det skåpet, och jag är tydligen inget vidare på att sikta.

2 kommentarer:

  1. Som före detta fastighetsskötare, villaägare m.m, har jag fått "agera hantverkare," städare och dylikt! Ingen råtta som väl var :-) Kram från Sven Christer!!

    SvaraRadera