torsdag 27 augusti 2020

Datorstrul.

Att datorer lever sitt eget liv och sällan har någon logik i sina påhitt är ju ingen nyhet direkt. Att det numera finns datorer i allt möjligt gör inte direkt livet enklare för mig som är oteknisk. Mobiltelefonen är snudd på mer av en dator än av en telefonapparat numera. Häromdagen hade jag tagit tre selfisar på mig själv vid exakt samma tillfälle. När jag försökte lägga upp en av dom på Instagram kom jag aldrig vidare i processen. Jag förstod inte vad det var för fel, förrän jag försökte ladda upp bilderna på datorn. En av dom var som den skulle, men dom andra två gick inte att öppna. Det fanns inte ett enda program att uppbringa som stödde den filtypen. Ändå hette dom precis likadant alla tre. Inte lyckades jag googla mig fram till en lösning på problemet heller. Till slut gjorde jag som jag har gjort med nästan allting annat under dom tjugo år jag har haft dator. Jag hittade egna lösningar. Korten jag tar med telefonen är synkade med en molntjänst på nätet. I den mappen syntes av någon outgrundlig anledning ett av korten, så jag kunde hämta hem det därifrån. Återstod ett som enbart gick att se i telefonen. Där syntes det å andra sidan klart och tydligt, så jag tog helt enkelt en skärmdump av det. Uppdraget slutfört! 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar