lördag 29 augusti 2020

Källan till stanken.

Att tiden rusar förbi så snabbt att man nästan tappar uppfattningen om hur länge sedan det är som saker och ting skedde, är jag säkert inte ensam om att uppleva. Det där utrymmet under diskbänken hade jag visserligen inte brytt mig om att plocka rent i på några år, men jag kunde aldrig ana hur många. När jag kollade datummärkningen på tonfiskburken som särbon städade bort, visade det sig att den troligen hade legat där i mer än tjugo år. I mitt kök upptäckte jag av en händelse att det faktiskt inte luktade värst vid diskbänken utan vid kyl och frys. En googling gav vid handen att det finns ett avrinningskärl någonstans, där det kan bli sörjigt och uppstå dålig lukt. När jag informerar särbon om det, kommer det att bli svårt att få honom att avstå från att försöka dra ut skåpet själv. Kyl och frys bildar en enhet som är både hög och tung, så jag är rädd att det tar en ände med förskräckelse. Det vettigaste vore förmodligen att ringa hyresvärden på måndag och be dom skicka sina killar att kolla det. Då är för övrigt vattnet avstängt här. Jag fick för en gångs skull syn på lappen på ytterdörren, och muttrade lite om den bristfälliga informationen. När jag kollade telefonen, visade det sig att dom till och med hade messat samma meddelande till mig. Någon glädje är det tydligen med att ha en egen sida med sina uppgifter på Nybro Energis webbplats.

2 kommentarer:

  1. Det ”avrinningskärlet” brukar ofta vara inne i kylen, längst ner i bakväggen. Bara ett hål som kan vara gegga i. Finns andra varianter som har det bakom gallret längst ner på utsidan. Har aldrig varit med om att man ska dra ut alltihopa för att komma åt att rengöra där. Har du inte instruktionsboken kvar går det säkert att googla fram din modell och hur det ska göras!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla tips mottages tacksamt. Speciellt dom som går ut på att vi slipper dra fram hela skåpet. Hålet brukar jag rota runt i allt som oftast enligt anvisning, men folk på nätet påstod att det kan bli geggigt i kärlet nedanför ändå. Jag sätter vaktmästaren på det.

      Radera